De marketing en communicatie Bullshit Matrix

De Bullshit Matrix, een verzameling nietszeggende woorden uit de marketingwereld. Ik ben nu al een tijdje actief in het marketing- en communicatievak. Het is mijn hobby om na te denken over ontwikkelingen en veranderingen en vooral alles proberen bij te houden. Marketing en communicatie zijn mijn passie geworden, ik kan niet naar iets kijken, ergens komen of iets lezen zonder mijn marketing- en communicatiepet op.
Moeilijke woorden
Wat me echter opvalt is dat de toename van het aantal nieuwe woorden en begrippen met groot tempo toeneemt. Denk aan engagement, growth hacking en contentmarketing. Maar ook bestaande termen die te kust en te keur worden gebruikt, denk aan brand-awareness, journey maar ook aan de term marketing zelf.
Weten we eigenlijk nog wel wat het betekent en kun je het duiden? Vanuit mijn rol als coach bij onder andere SchaalX, praat ik met veel mensen over het ontwikkelen van een strategie of het schrijven van een plan. Mijn vraag kan dan bijvoorbeeld zijn: “waarom wil je een plan schrijven of een strategie ontwikkelen?” Op zich geen vreemde vraag, de antwoorden zijn des te leuker en opvallender:
- Ik wil graag de engagement vergroten
- Ik wil meer brand awareness
- Ik wil meer aan contentmarketing doen
Dat krijg ik langzaam wat uitslag. De engagement vergroten, met een groter lettertype schrijven misschien? Of meer brand awareness, weet je eigenlijk wel wat dat is en waarom zou je dat willen? Hoe zie je of iemand “brand aware” is? Meer aan contentmarketing doen terwijl er al zoveel content is, we moeten ons door de content heen worstelen om te lezen wat we uiteindelijk relevant vinden.
Nog steeds zijn er marketing en communicatie professionals die dan zeggen: “je weet toch wel wat dat is”? Wanneer ik de vraag terugleg krijg ik alleen geen reactie. We hebben de neiging om ons te veel te verstoppen achter algemene nietszeggende begrippen.
Maak de woorden eenduidig
Het gaat erom dat je weet wat je wilt bereiken en waarover de strategie moet gaan. Voortbordurend op de termen zoals hierboven genoemd:
- Welke concrete definitie heb je voor engagement en dan niet betrokkenheid noemen maar zo omschrijven dat je weet waar het over gaat
- Geef duidelijk aan wanneer iemand uit jouw doelgroep brand aware is; wat moet deze persoon dan hebben doorlopen of hebben gedaan
- Meer content? Content zonder medium bestaat niet en een medium zonder content ook niet. Waarom dan wel praten over contentmarketing.
Word concreet en duidelijk
We gebruiken dus termen die een lading hebben. Alleen is die lading van die term niet voor iedereen duidelijk. Kijk maar naar “marketingmanager”. Veel marketingmanagers managen niet de P van prijs, niet de P van product, niet de P van plaats en van de P promotie is er veel uitgehaald (denk aan sales, corporate en communicatie). Dus wat is de rol van een marketingmanager dan? Die is overal anders.
Wees consistent, concreet en duidelijk. Geef definities aan de verschillende termen die vanuit de Bullshit matrix naar voren komen. Zorg ervoor dat deze in elk geval in de eigen organisatie als hetzelfde worden geformuleerd. En bedenk dat een andere klant of werkgever weer een andere definitie kan hanteren.
Het is nu eenmaal een deel van ons vakgebied. We maken het soms complexer en moeilijker dan het is door die complexe termen. De kans op miscommunicatie stijgt dan alleen maar. Wees concreet en zeg wat je wilt bereiken.
Laten we ervoor zorgen dat de omvang van de marketing & communicatie bullshit matrix niet alleen maar groter wordt.
De Marketing & Communicatie Bullshit Matrix
Kern-competentie | Innovatief | DNA van de organisatie | Generatiekloof | NPS |
Growth hacking | Tribe | Klantgericht | Inhoudelijk sparren | Digitale transitie |
Agile | Transparant | Focussen | Crowd-creatie & crowd-funden | Loyaliteit |
KPI’s | Persona | Klantcentrisch | Toegevoegde waarde | Engagement |
Out-of-the-box | Journey | Zelfsturend | Synergetisch effect | Brand awareness |