Marketingcoach: het begeleiden en coachen van een marketingteam
Als marketingcoach ben ik gevraagd om een team van 6 marketeers te begeleiden bij het ontwikkelen van een strategisch marketingplan.
Gedurende deze sessies heb ik geholpen om invulling te geven aan het strategische marketingplan, en de samenwerking tussen collega’s van andere afdelingen binnen de organisatie te optimaliseren. Een herkenbaar vraagstuk binnen de huidige (digitale) transitie die veel organisaties doorlopen.
De eerste stap was om samen met de marketing manager een plan van aanpak op te stellen. Dit hebben wij gedaan door een fundament te leggen vanuit de principes van een cross marketing strategie. Deze strategie is logischerwijs vertaald naar de huidige inzet en toepassingen van de organisatie.
Vanuit dit fundament zijn een aantal uitdagingen naar voren gekomen. Deze zijn verdeeld over de verschillende leden van het marketingteam met de opdracht om deze uit te werken binnen de kaders van de organisatie. Hierin heb ik als marketingcoach vooral de begeleidende rol op mij genomen en bijgestuurd en meegedacht waar nodig. Vanuit deze uitwerkingen zijn de volgende stappen gezet om het digitale klantreis te verbeteren:
– Door het ontwikkelen van de customer journey, volledig vanuit het perspectief van de klant, kwam duidelijk naar voren welke rol de marketingafdeling, maar ook de andere afdelingen hebben binnen dit proces. Als resultaat is de ontwikkeling en invulling van de customer journey in samenwerking met de andere afdelingen geoptimaliseerd. Dit heeft geleid tot een betere klantreis waarin de volledige behoefte van de klant wordt bevredigd.
– De inhoud van de content is aan de hand van de geoptimaliseerde customer journey gepland en ontwikkeld. Hierdoor sluit de content naadloos aan bij de wensen van de klant. Ook dit is in samenwerking gedaan met andere afdelingen.
Na een aantal sessies hebben de marketing-, sales- en serviceafdeling gezamenlijk en vol trots de vernieuwde aanpak aan de directie gepresenteerd. Dit is ook het moment waar mijn rol als marketingcoach ophoudt en de organisatie met een vernieuwd strategisch marketingplan de toekomst rooskleurig tegemoet gaat.
Loop jij met jouw bedrijf of afdeling ook aan tegen uitdagingen binnen de ontwikkeling van een houdbaar strategisch marketingplan? Schroom niet en neem contact op met de Marketing Coach om de eerste paar sessies in te plannen.
In samenwerking met de marketingmanager plan van aanpak opstellen
Uitdagingen laten uitwerken door leden van het marketingteam
Meedenken en bijsturen waar nodig
Vernieuwde aanpak presenteren en implementeren
Direct contact met mij opnemen?
Vul dan onderstaand contactformulier in en dan neem ik zo snel mogelijk contact met u op.